1. Perhokalastajat.net
  2. Keskustelu
  3. Galleria
  4. Uutiset
  5. Artikkelit
  6. Arvostelut
SpeyClave Mistpool Perhokolmio Kymi Fishing Shop
Tänään on 21.05.2013 11:23

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 335 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 23  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 12.01.2012 18:45 
Poissa
Ylläpito

Mitähän tuolla pyöräteorialla tarkoitat?
Mikäli luuppiin ei tule riittävästi siimaa, jonka lineaarinen liikemäärä muuttuu osittain pyörähdysliikemääräksi ja pienenee ei luuppi enää vedä molempia siimapuoliskoja, jolloin luuppi lakoaa ja lakkaa pyörimästä (siima kuitenkin menee vielä eteenpäin).
Jos siiman kärkipään ja perhon vastus on riittävän pieni, niin heittäminen hyvin lyhyellä pätkällä rannaria onnistuu aivan hyvin.

Tässä on video, jossa luuppia ei välillä ole lainkaan, mutta siimassa on riittävästi energiaa, jotta se jaksaa muodostua uudelleen ja hyvin menee.
http://vimeo.com/17266598

Tuo lineaarisen muuttuminen pyörähdykselliseksi vaikuttaisi saavan aikaan kaikkea kivaa kun tapahtuu riittävän nopeasti (tiukka luuppi esim). Esimerkiksi dolhin nose loop muodostuu tuolloin. Eli käytännössä luuppi on liian tiukka ja/tai ehkä pyörii liian kovaa. Tämä ei ole täysin varmaa eli voi johtua myös siiman jäykkyydestä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 18:57 
Poissa

Riku kirjoitti:
Omille kommenteille vähän perspektiiviä, niin osaatte paremmin suhteuttaa kokemuksiini. Moni minun heittotapani tunteekin, mutta monille varmaan tuntematon.

Uskallan väittää, ettei kauaa tarvitse palstalla ihmisten pyöriä - ja jos on yhtään kiinnostunut lohestuksesta tai välineistä - jotta tuntee sinun heittohistoriasi, kehityksen ja nykytason. Joten luulisi, ettei tällekään palstalle sitä joka ketjuun tarvitsisi olla kertomassa omien oppiensa referenssiksi.

Hieno homma että siima lentää. Monenlaisia on tullut kokeiltua ja rakenneltua ja itselleni tärkeimpiä ominaisuuksia rannarille on oma tuntuma, eli että se saletisti natsaa minun heittotuntumaan ja käsiteltävyyteen. Sitten vedestä vaivaton irtoominen.

Varsinkin kun enemmän kevyellä kakskätiskalustolla kalastelee. Ja kyllä, olen kokeillut ridgejä ja ace2:sia ja ties mitä. Powerflexit oli ihan miellyttäviä, mutta silti itselle passaa monot ja slicksimmät siimat paremmin. Itsellä sawada ja sufixit pääasiassa käytössä, koska pidän niistä. En yritä maksimeja, heitot pysyy hyvin kasassa sillä etäisyydellä kuin haluan ja tarvitsen.

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 19:25 
Poissa

Näyttääkö tuo sinusta Sakke, että hyvin menee. Minusta ei. Jos tuo pyörä pysähtyy ilmanvastuksen kasvaessa, niin heitto jää oikenematta. Jos alasiima kulkee kovenpaa kuin yläsiima, eli pyörä pyörii negatiivisesti, niin heitto jää oikenematta. Samaisen siiman saa oikaisemaan hidastamalla jarruttamalla alasiiman nopeutta. Mitä enemmän siiman lentonopeus hidastuu ja ilmanvastus hidastaa pyörimistä, sen huonommin oikoo. Sorron kotisivuilla noita on demottu animaation avulla. Sama näkyy käytännön heittämisessä, varsinkin takapainoisilla amppareilla ja kevyillä liukurannareilla. Mitä pidemmälle heittää sen varmemmin jää oikomatta, jos ei jollain säädä alasiiman nopeutta. Mitä kokemattomampi heittäjä, sen varmemmin heitto hajoaa pituuden kasvaessa käytettäessä kevyitä liukurannareita ampparin perässä. Ja hankalaa se on heittää kokeneemmallakin, saati toistaa kymmeniä kertoja.

Kysymys on siten enimmäkseen heiton hallinnasta heiton aikana. Mitä kattavammin sen pystyy erimittaisilla heitoilla tekemään, sen parempi kalastuksen kannalta. Sopivalla kitkalla ja rannarin painolla voi helpottaa huomattavasti siiman hallintaa heitoissa ja antaa setin hoitaa enimmäkseen automaattisesti. Siitä on näillä jorinoilla kysymys.

Mutta heittää millä heittää, kunhan paketti rullaa aina nätisti auki ja homma toimii. :D

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 19:52 
Poissa

Milloinhan tulee muuten lohiamppareiden mittaisia lyhytrunkoisia wf-siimoja paksumpine rannareineen, vai joko jotkut ns kevyet helppoheittoiset skagit-siimat ovat jo noita. :-´

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 20:00 
Poissa
Ylläpito

Hyvin tuo jälkimmäinen meni kun oli riittävän kaukana peilistä, että pystyi heittämään riittävän suurella energialla kun ei pitänyt peiliä varoa.
En ole ikinä nähnyt väärään suuntaan pyörivää luuppia. Luuppi sortuu kun nopeusero tulee riittävän pieneksi eli luupin ylläpitämiseen tarvittavaa energiaa ei tule yläsiimasta. Yläsiima itseasiassa pyrkii kiihtymään, mutta pääosin menee ilmanvastuksen voittamiseen tuo energia.

Luupin pyörimiseksi ei tarvita välttämättä rannaria - luupin pitää kuitenkin pyöriä eli ylä ja alasiiman nopeuseron täytyy olla riittävä. Tuohon on muitakin menetelmiä kuin jarruttaminen rannarilla/rannarista ampuessa. Ne eivät ole helppoja, mutta se joka tuon osaa, heittää pitkälle ja helposti.

Sorron sivuilla on paljon hyvää asiaa, mutta myös puuta heinää.

Mä tykkään niin kevyestä ja ohuesta rannarista kuin mahdollista kalastuksen kannalta, mutta heittämisen kannalta se ei ole aina se helpoin vaihtoehto ja mukavuudenhaluisena en hirveän ohuita paljoa käytäkään.

Skagitin ei kuulu olla kevyt vaan raskas.

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 20:12 
Poissa

Jep, en puhunutkaan, että millä tai miten sitä rannari jarruttaa tai sillä pyörimistä säätää. Ja tarkoitin noita kevytheittosia skagitteja, että ovatko vain naamioitu myyty skagitin nimellä. :D

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 20:31 
Poissa

Loopilla ei näemmä ole enää kun yksi rannari ja siinä 3 eri paksuutta 029,032,035. Ja tuossa perustelua:

Lainaa:
Floating running line for fishing with shooting heads. It provides the correct resistance for the best control. Integrated 15cm long loop connectors for easy change of line. Dacron core.

Pärkkele, alan olla kohta jo Loopin mies :shock:

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 21:09 
Poissa

Nyt täytyy myöntää, että Rikun muutama kommentti kahnirannareista ja niiden vaikutuksista vs. monorannarit on PELKKÄÄ asiaa. =D>
Olen täysin samaa mielipuolta. Muistaakseni v. 2000 vaihdoin kaikki amnesiat Loop'in pvc-rannareihin ja olen niitä siitä lähtien käyttänyt.
Kerran tai tuhat olen Rikulle yrittänyt perustella juuri noita ominaisuuksia, joita hän on nyt kirjoittanut.
Jokaisen speykisan olen heittänyt pvc-rannareilla, kahdessa kisassa rikkonut 50 metriä (joka ei ole lähellekään riittävästi) kahnirannareilla.
SM mitskujakin on kaapissa muutamia.
Tosin nyt on ensimmäinen vuosi, kun on tullut ihan oikeasti treenattua, lähinnä rumaa, tehokasta ja brutaalia nessiä,
jolla ei ole mitään tekemistä kalastusheittojen kanssa.
Siinä luulen ja epäilen, että mono pesee pituudessa kahnin, tosin siima yleensä lentää yhtä nätisti
kun serpenttiniruiske spreypullosta, mutta kauas.
..mielestäni..

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 21:29 
Poissa

Jep, niin kuin itekkin sanoin, sopivalla pinnoitteella oleva sopivan paksu(siis klumppiin nähden) kahni on varsin toimiva peli. Ei vaan sovi kaikille ja joka juttuun välttämättä niin hyvin kuin mono.

Hyvä luisto, ohuus ja kevyt vedestä lähtö on itselle tärkeetä kun heitetään noilla vähän keveemmillä klumpeilla kahluusta pidempiä heittoja. Itse en tee kuin maks. kolme, yleensä kaks lenkkiä joten kitkaa tulee vedestä jo aika paljon kun rannaria on yli 15m. Jos tossa on liikaa vastusta tai painoo niin heitto tuppaa hajoon.

Tää on ollu pitkästä aikaa muuten aika hyvää keskunstelua =D> Rikullakin hyviä pointtejä - harmi kun osa niistä jää sen ylimääräsen alle soopan alle kun sun tekstejä lukee.

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 21:31 
Poissa

Riku kirjoitti:
Jep, en puhunutkaan, että millä tai miten sitä rannari jarruttaa tai sillä pyörimistä säätää. Ja tarkoitin noita kevytheittosia skagitteja, että ovatko vain naamioitu myyty skagitin nimellä. :D

Ainakin Supra toimii vallan hyvin normi ampparin painoisenakin. Ei kannata antaa sen skagit nimen hämätä :) . Sama pätee myös moneen muuhunkin skagitin nimellä myytävään amppariin. Amppari mikä amppari.

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 21:51 
Poissa

Riku kirjoitti:
Joten käyttökokemusta on varmasti tarpeeksi. Silloin ei vain ollut avarakatseisuutta.
Heh, onneksi sitä nyt piisaa :lol:

Kuinka paljon eräät olis säästänyt aikaa, kun olisivat menneet Sorron tai Jörkan kurssille jo vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Itse pidän kursseilla käymisestä, koska sieltä saa helposti paljon ideoita ja uusia näkökulmia. Itse tuppaa jumittamaan helposti liikaa vanhoihin kaavoihin. Lisäksi ei yksi ihmiselämä (ainakaan mulla) riitä kaikkeen testailuun. Mielelläni maksan kurssista kohtuu paljonkin, jos sillä säästää vaikkapa kolme vuotta pään hakkaamista seinään.

Haukitikussa mun viimeisin viritys oli ampumapää+about vavan verran paksua monoa+loopin tms "kahnirannaria".

Pelkkä mono tykkäs mennä solmuun veneen pohjalla ja toisaalta pelkkä kahni kului nopeasti. Lisäksi monoa sai olla kokoajan venyttämässä ja liottamassa. Tein sitten kompromissin ja laitoin molempia. Siinäkin mielessä toi on kohtuu mukava, kun tuntee helposti milloin on aika tehdä viimeinen tempaus. Eli tarkoitus on, että monon ja kahnin liitoskohta on kädessä, kun lopulta ammutaan siima liikkeelle. En sitten tiedä mahtaisko tällaisesta virityksestä olla hyötyä lohen kalastuksessa? Onko kukaan kokeillut?

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 21:52 
Poissa
Ylläpito

Mun ihannerannari kalastukseen olisi jäykkä (suoraksi venytettävä ettei muisti häiritsisi) perhosiimatyyppinen kelluva rannari, joka olisi aika ohut, ehkä jotain 0,7mm.
Tuossa kun kokeilin, olikohan se viime syksynä vai keväänä, noita normikahneja pitkästä aikaa, niin totesin, etteivät toimi mulla enää. Jos ei ollu sotkussa ensimmäisen stripperin ympärillä niin sitten olivat pyörähtäneet kärjen ympäri. Lähtee nykyään luonnostaan niin helposti ja kevyesti sen verran raju etuheitto. Mulla on sen verta paljon overhangia, että voin sen muutoin huoletta tehdä. Ainoa joka monojen lisäksi tuossa jotenkin pelasi oli Rion monoytiminen rannari. Loopin vanha vihreä (.035"?), Airflon Ridge ja Visionin Ace2 eivät toimineet. Muutoin jees, mutta aivan liian löysiä.

Kalassa connectin kanssa käytin tuota Rioa. Sitten noiden synkempien kanssa 15' kepillä tais olla uppoava Sawada, joka muuten ihan jees, mutta uppoaa.

Mica, itseasiassa kovassa kelissä kohtuu lyhkäsillä naruilla ja kepeillä tollanen MacKenzie/Ness-henkinen takaheitto (kovaa ja matalta) toimii oikein kivasti kalastaessa.

Pituusheitossa mä en heitä MacKenzietä/Nessiä, liian hätäisesti pitäis aloittaa etuheitto mun rytmiin ku pitäis driftata. Ainakin tällä hetkellä.

Ja kauneus on katsojan silmässä. Aluksi minäkin pidin esim. Eirikin heittämistä aika kauhean näköisenä, mutten todellakaan enää. Form follows function.

edit: Rio ei ole monoytimistä, on muutoin vain hieman jäykempää.

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 22:11 
Poissa

Kun -80 luvulla Görkkä insinööri kun on ammatiltaan..Toi tuon pyärä asian niin meni sormisuuhun kun yritti sen kirjoittamasta opuksesta päästä selville.. joku ratas pyöri yhteen suuntaan, sitten vaihto suuntaa jne ..Siksi ei onistunut heitto :shock: .. että mitä ihmeen rattaita mie tarvin että saan perhon veteen ja mitä nuilla rattaan pyörimisillä tarkoitetaan.. :shock: Pitäiskö olla kärryn pyörä vai riittääkö kottikärryn ratas,.. :shock: Toisissa oli rattaan koko iso toisissa pieni jotku pyöri hurjasti ja tuntu että toiset löi sutia..jne.. :shock:
Minusta ei tuntunut maallikon silmin kaikkein helpoimalta opetukselta..Eikä tahtonut viesti mennä oikein perille--

Mutta kun käytänössä ruohomatolla näytettiin ja selitettiin silloin alko kirkastuun ja pääseen jyvälle..
Nyt on pääasia että hankalissakin paikoissa saa perhon kalojen ulottuville..
:D Tekniikkaa hiotaan ja materiaaleja kokeillaan että löytyy mielyttävin/vähärasitteisin tapa harrastaa perhon heittämistä kalojen seurassa...

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 22:21 
Poissa

Mitenkäs miracle braidi, käyttääkö kukaan?

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.01.2012 22:24 
Poissa

Mulla on ollut noita comboja (mono+kahi, ridge + mono) käytössä ja kokeilussa jokusia vuosia sekä merellä, sekä testinyt lohivermeiden kanssa. Ei toimi, tai ei saa mitään etua, heitti kumpi pää edellä tahansa. Masentavaahan se on, että uudemmat wf-siimat ovat monipuolisempia ja varmempia heittää kuin aiemmat parhaimmatkaan ampparini. Ja kun noissa speysiimoissakin kaikki pisimmät ja parhaimmat heitot olen tehnyt ridgellä tai kahirannarilla, ja vielä niillä paksummilla, niin onhan se aika synkkää. Niissäkään heittopituudet eivät ole rajoittuneet rannariin, vaan heittoteknisiin seikkoihin. Sääli, etten saanut silloin toissa vuonna Jambossa yhtään harjoitusheiton tasoista vetoa ~18´ Ultimatella, 92 LDF:llä ja CND:n kahirannarilla. Edellytykset oli pitkälle heitolle, vaan ei kanttia sen tekemiseen.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 335 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 23  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]