1. Perhokalastajat.net
  2. Keskustelu
  3. Galleria
  4. Uutiset
  5. Artikkelit
  6. Arvostelut
SpeyClave Mistpool Perhokolmio Kymi Fishing Shop
Tänään on 26.05.2013 10:24

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Haukiperhokoukut?
ViestiLähetetty: 13.02.2005 14:38 
Poissa

Mitä koukkutyyppejä arvon hauen narraajat käyttävät luomuksissaan?
Listatkaa suosikkinne ja kertokaa myös mikä on mielestänne "paras" perho hauelle !(kuva+resepti olisi hieno lisä)
:-s

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.02.2005 15:37 
Poissa

Meikäläisen parit kymmenet haukiperhot on sidottu Mustadin Bass bug- koukkuihin. Näillä myös kaikki (eli neljä) perhohaukea tullut...
Eniten tärppejä on tullut ahvenen väriseen Marabou Deceiver muunnokseen, jossa pyrstössä muutama oliivin vihreä ja muutama vihreäksi värjätty grizzle höyhen. Rungolla oliivin vihreä marabou. Ja tietenkin silmät palloketjua.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.02.2005 13:46 
Poissa

nykyaikaiset haukiperhothan tehdään putkeen, O:) , ja itselläni käytössä on mustadin stinger koukku. ja viimeistään perhojamboreessa näette miten kunnonperhot tehdään ja m.männistö ja k.taimisto vastailevat mielellään kysymyksiinne

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.02.2005 15:08 
Poissa

Jkv kirjoitti:
nykyaikaiset haukiperhothan tehdään putkeen, O:) , ja itselläni käytössä on mustadin stinger koukku. ja viimeistään perhojamboreessa näette miten kunnonperhot tehdään ja m.männistö ja k.taimisto vastailevat mielellään kysymyksiinne

Olen itsekin käyttänyt juuri noita koukkuja putkissa.

Heitän tänne kuitenkin kysymyksen (toiv. ei tule taas riitaa) siitä, mistä oli jo aikaisemminkin juttua jossain aiheessa, (taisi olla joku haukiperhoista kertova aihe) että miten olette saaneet nuo putket uppoamaan riittävän nopeasti esim heitettäessä kaislikon juureen? Olen kyllä tehnyt slinkyihin kunnollisen kokoisen epoxypään, mutta silti...

Kun aloittelin hauenkalastusta, ainoa oikea haukiperho oli tuolloin marabou deseiver. Ja se tuli useimmiten painotettua enemmän tai vähemmän raisuilla lyijysilmillä. Heittäminen ei todellakaan ollut mitään herkkua, mutta kalaa tuli! Nyt myöhemmin kun olen siirtynyt nopeasti uppoaviin siimoihin ja isompiin, mutta kevyempiin perhoihin, on ainakin perstuntumalta ollut sellainen fiilis, että kalantulo olisi vähentynyt!!
Perustelen tämän sillä, että perhojen upottaminen pelkän siiman voimalla on selvästi hitaampaa mitä se olisi painotetulla perholla. Tällöin perho kulkee lähes pintakalvossa monta metriä, ennenkuin siima ehtii upottamaan sen riittävän syvälle.

Kalastuspaikoilla saattaa olla suuri merkitys tähänkin hommaan, mutta ainakin niillä vesillä, missä itse kalastelen, olisi perho saatava mahdollisimman nopeasti kalastussyvyyteen.

Älkää ymmärtäkö minua väärin! Olen kyllä lähivuosina käyttänyt paljonkin erilaisia slinkyjä ja saanut niillä kyllä kalojakin ihan kohtuudella mutta kuitenkin...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.02.2005 15:19 
Poissa

Niin, ja koukkuina perinteisesti tehtyihin perhoihin (siis ei putkeen) olen käyttänyt Kamasanin B840 koukkua koossa 4/0. Suomesta ei kuulemma saa tuota koukkua 6/0 koossa, mikä olisi optimi, mutta ainakin enklannista tilaamalla pitäisi löytyä.

Ja toinen kelpo koukku on ollut väkäsetön, Partridgen Ed Swier...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.02.2005 15:24 
Poissa
Ylläpito

Jkv kirjoitti:

Venäläisen poika vetää nyt hiukka kotiapäin...

Tuo on vain yksi tapa ja mitä olen sivusta Männistön ja Taimiston touhuja samassa veneessä seurannut ja itse kokeillut, niin ei tuo putkeekaan sitominen ole kovin autuaaksi tekevä, ts. ei suurempaa syytä "hypetykseen".
Kunnon perhot... ;)
Onhan slinkyt muotia ja niistä omanikin teen, mutta monien mielestä "perinteiset" MD:t pesee slinky-perhot 6-0, esim. juuri tuon upotuksen syystä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.02.2005 16:24 
Poissa

Itse käytän Partridgen Ad Swier koukkuja koska ne ovat väkäsettömiä (mahdollisimman pieni haitta kalalle ja helppo vapautus), todella kestäviä ja edullisia. Parhaimmillaan saanut niitä 3€ pussi. Kaikkein paras koko on mielestäni 8/0.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.02.2005 13:09 
Poissa

joo ehkä sitä vähän kotiinpäin tulee vedettyä O:) , omat koukkuperhot olen tehnyt tohon ad swierin koukkuun. ja mikäs estää laittamasta esim lyijysilmiä noihin slinkyihin. putkeahan noi gurut on käyttäny juuri koukun kovan kulumisen takia, kun kalastetaan kivikoissa.(hyvä perho käyttö kelvoton kun koukku loppu) ja jokainen perhohan on yksilö. ja ehkä ei pitäisi dissata noita md:tä liikaa, no hajoavat ainakin tuhat kertaa nopeammin :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.02.2005 13:30 
Poissa

=D> Hyvistä neuvoista kiitos,mutta pistäkääpä myös reseptejä(muita kuin md:n) ,perus wf siimasuosituksia otetaan myös mielenkiinnolla vastaan...... :-k

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.11.2006 20:37 
käväse perhorasiassa. siellä löytyy. ja vaikka googlella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.11.2006 20:53 
Poissa

Koukkusuosikit:

1. Kamasanin B840
2. Kamasanin B840
3. ööö... Kamasanin B840 :)

Profiili  

Viestin otsikko: haukiperhokoukut
ViestiLähetetty: 19.01.2007 22:29 
Poissa

Mites ootteko kokeileet Varvivassin koukkuja haukihommissa?
Näyttää ainakin hyviltä. Tilasin tossa rasian samalla,kun tilasin muita matskuja. Eizo Maruhashi vapakalastuksen maailmanennätyksen haltija(tai sen nimellä valmistettu)
käyttää niitä tarpoonille, purjekaloille ja muille kovaa taisteliville isoille kaloille. Testiin menee.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.06.2007 16:28 
Poissa

No kun porukat kehuu niin mistä sais sitä kamasan b840-koukkua? kuopion seudulta(myös leppävirran). mistpoolissa ei oo ku liian pitkävartisisa tai liian pieniä koukkuja ja muita nettikauppoja en olekkaan kyntänyt läpi.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.06.2007 19:55 
Poissa

http://mistpool.com/product_info.php?cP ... cts_id=120
Nuo on samanmallisia kun ne kamasanit, ainoostaan nimi on eri.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.07.2007 00:03 
Poissa

Täytyy nostaa pienen ihmisen protesti B840 koukuille. Täysin käyttökelvoton mielestäni.

Miksi?
Se ruostuu ja nopeasti. Itse olen hyvin laiska sitomaan perhoja ja en todellakaan jaksa aina kuivata perhoja ihan säntillisimmillä tavalla. Joten perhoni ovat usein etenkin kauden ollessa päällä kosteassa tai jopa märkiä. Siksi yksikään helposti ruostuva koukku ei ole (merellä kalastavalle) edes vaihtoehto haukikoukuksi... Tuttu missasi 12+ kalan ruostuneen B840 katkettua.

Koukut jotka itsellä ovat käytössä ovat
Tiemco 911s - nykyinen suosikki, vaikea saada. Perhokulmassa ainakin on...
Tiemco 600SP - hyi, kallis. Ruostuu muttei helposti. Isojakin kokoja saatavilla Suomesta (8/0)
Tiemco 811s - kiva koukku, saa monestakin paikkaa ja kokoja 4/0 asti, sopii pienille/keskikokoisille perhoille. Kohtuuhintainen ja ei todellakaan ruostu.
Muutama Mustad - ne jotka ei ruostu ovat olleet pakulankaisia
Ownerit - kalliita ja Suomesta ei helpolla saa, Angler's Choice- merkillä myydään SpeyClavessa yhtä mallia
Gamagatsu - paksulankaisia, vaikea saada Suomesta, ei halpa
Tiemco 8089NK - paras koukku pieniin haukiperhoihin, koko #2 vastaa 3/0. Kevyt, halpa, terävä - tosin ruostuu muttei ihan helposti. Niklaamaton 8089 ei pärjää tässä suhteessa lainkaan. Saatavuus heikohko, onneksi Perhokulmassa on ajoittain ollut.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]