1. Perhokalastajat.net
  2. Keskustelu
  3. Galleria
  4. Uutiset
  5. Artikkelit
  6. Arvostelut
SpeyClave Mistpool Perhokolmio Kymi Fishing Shop
Tänään on 22.05.2013 18:14

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Yhdenkäden speyheitot
ViestiLähetetty: 25.05.2009 21:01 
Poissa

Riku kirjoitti:
Min en tiedä, mutta sinä osaat varmaan heittää serpentiinheittoja...

Noh, noitakin - ovatpa osa heitohallintaa... :lol:

Joku vika mun heitossa varmaan on kun jos heitän vaikkapa tuollaisen 32m siiman pihalle (liitos kelalla) ja kokolailla suoraksi peruketta myöden niin en pääse normaalisti kuin sellaisille hiukka reilun 30m lukemille. Onneksi on siis vielä paljon opittavaa ennen kuin pääsen todellisen heittäjän asteelle... Mun heitoissa ulkona olevan siiman määrä ei ole suinkaan sama kuin heittopituus, ikinä kun ei maksimimitoille heittäessä tuo siima ole luotisuorana.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 21:49 
Poissa

Selenius kirjoitti:
Riku kirjoitti:
Min en tiedä, mutta sinä osaat varmaan heittää serpentiinheittoja...

Noh, noitakin - ovatpa osa heitohallintaa... :lol:

Joku vika mun heitossa varmaan on kun jos heitän vaikkapa tuollaisen 32m siiman pihalle (liitos kelalla) ja kokolailla suoraksi peruketta myöden niin en pääse normaalisti kuin sellaisille hiukka reilun 30m lukemille. Onneksi on siis vielä paljon opittavaa ennen kuin pääsen todellisen heittäjän asteelle... Mun heitoissa ulkona olevan siiman määrä ei ole suinkaan sama kuin heittopituus, ikinä kun ei maksimimitoille heittäessä tuo siima ole luotisuorana.

Eli siis jos heität 32m perhosiimaa + 3m peruke suoraksi, niin mitassa on vain 30m. Aikas paljon tulee mutkia. Yksi juttu on muuten jännä, speijaten perhosiima perukkeineen oikaiseen minulla ainakin suuremmalla nopeudella ja paremmin, kuin sama siima takurilla heittäessä. Takurilla heitto hajoaa paljon aikaisemmin. Ihan saman näyttää olevan DH:lla heittäessä. Speijaten heittopituudet ovat parempia samasta syystä.

Mutta ei siinä mitään, täynee jatkaa VK:lla testailua joku kerta.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 22:17 
Poissa

Riku kirjoitti:
Eli siis jos heität 32m perhosiimaa + 3m peruke suoraksi, niin mitassa on vain 30m.

Yleensä hiukan reilu 30m, jos oikein nätisti oikenee niin voi olla jopa lähemmäs 32m. Sellainen vähintään 1,5m ulkona olevasta narusta hukkuu pelkästään koska heiton päätyttyä mulla vavan kärki osoittaa ylös ja näin aiheuttaa löysää siimaa... Virtaava vesi on siitä metka elementti että se oikoo tuollaiset pikku löysyydet jolloin ne voidaan unohtaa :-´
Mutta kuten totesin, onneksi itsellä on vielä opeteltavaa ja virheitä karsittavaksi.

Kannattaisi oikeasti hiukan mittailla heittoja eikä vain arpoa ja laukoa tuota mutua täällä totena - toisaalta, kun ei muutamassa vuodessa ole tahti muuttunut niin miksi ihmeessä se kävisi nyttenkään.

Speijailujen mitoista en sano mitään, eipä ole tullut luotettavalla menetelmällä ennen Jamboa vedestä sudittuja heittoja mittailtua. Pitänee tuotakin hommaa alkaa hiomaan... On se kuutosen XLT poistunut vavan kärjen ulkopuolelle perukkeen oikoen yksikätisellä mutta kuinka kauas heitot kantoivat - enpä tiedä enkä viitsi arvailla. Varmaa on se ettei 40m:n siivusta ollut pelkoa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 22:35 
Poissa

Riku kirjoitti:
Kyllä #6 vavallakin speijaa jo #6 wf:ää yli 30m, eli koko 32m siiman + peruke ulos.

Kuten jo tuossa aiemmin sanoin kutakuinkin samaa, yli 30m ja jos hyvin menee niin n. 32m. Tarkemmalla mitalla ei ainakaan minulle ole niin väliä. Karkeasti arvioin heittopituuksiani pelkän ulosmenneen bellyn ja rannarin mitan mukaan, kun heitto on oiennut kunnolla. Peruke on sitten saanut olla miten vaan, kunhan tupsu on pudonnut kauemmas kuin perhosiiman tippi.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 22:38 
Poissa

Kyllästynyt kirjoitti:
Nythän voit sitten lässyttää yhdenkäden speijaamisesta, kun tuo DH-kisa meni aivan reisille, kaikista isoista puheista huolimatta. Ei edes sitä 40 metrin mittaa puhki, joku puhui sen olevan leikitellen ylitetty.
Kun et sitten yhdenkäden kisoihin mennyt taitojasi(?) esittelemään isojen puheidesi tueksi, niin voit nyt seli-seli-selitellä kuinka se heitto yksikätisellä lentäisi vaikka sen 30 metriä...vaikka niin sen 40 metriäkin piti mennä puhki DH:lla, ja vielä helposti.
Seli-seli-seli-seli-seli ja yksi itsekehu vielä päälle.

Kyllähän tuollaista tekstiä profiilittomana uskaltaa kirjoittaa.

Älä ota Riku ittees.
Korjaat vaan ankkuriongelmat ja näytät närhen munat ensi vuonna.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 22:46 
Poissa

hekuli kirjoitti:
Älä ota Riku ittees.
Korjaat vaan ankkuriongelmat ja näytät närhen munat ensi vuonna.

Juu en ota. Näin tehdään, kun vihdoin ymmärsin, mistä ankkuriongelmat johtui viime ja tänä vuonna. Sitten vain lisää treeniä laiturilta, niin katotaan missä mennään. Paketti alkaa olla kasassa. \:D/

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 22:46 
Poissa

Tuli luettua tämä topikki ja ei ollut mukavaa luettavaa eräiden kirjoittajien osalta.

Mielestäni Ylläpidon tulisi puuttua muutaman proolittoman kirjoittajan herjaaviin kirjoitteluihin tällä topicilla.

Minuun ei satu, mutta jotakin potkitaan nyt liiaksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 22:54 
Poissa

Riku kirjoitti:
Riku kirjoitti:
Kyllä #6 vavallakin speijaa jo #6 wf:ää yli 30m, eli koko 32m siiman + peruke ulos.

Kuten jo tuossa aiemmin sanoin kutakuinkin samaa, yli 30m ja jos hyvin menee niin n. 32m.

Edelleen haluaisin nähdä, sen verran kovia lukemia nuo ovat takurillakin... Ennemmin melkein uskoisin tuon saavutettavan DT:llä jolloin pääsee huomattavasti pienemmällä ampumisen tarpeella.
#6 XLT jolla olen itse pisimmät yksikätisen speijailut tehnyt on kuitenkin aika toista kuin normi #6 wf. Ja etenkin kun harva kuutosen naru on edes tuota 32m pitkiä, suurin osa taitaa olla 27-30m naruja ja osa jopa alle. Millä kuutosen wf:llä Riku speijaat tuon 32m siiman pihalle (Guide vai 3m)?

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 22:55 
Poissa

Conceptilla? O:)

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 23:01 
Poissa

JiiHoo kirjoitti:
Conceptilla? O:)

Ah, Concept - lempisiimani... Silloin menee kauas kun siima on pihalla :lol:

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 23:43 
Poissa

Lainaa:
Millä kuutosen wf:llä Riku speijaat tuon 32m siiman pihalle (Guide vai 3m)?

Enkös tuolla aiemmin sanonut, että Guiden RS. Tiedä sitten oikeaa pituutta, mutta paketissa lukee 32m. Mutta jos puhuaan vain #6 siimasta, niin toki tuo XLT poistui #8 vavalla pidemmälle. Sinänsä sama, koska takurilla tekee todella tiukkaa noille pituuksille. Tosin tuon RS:n nakkaa kyllä. Ehdottomasti yksi lempisiimoistani, vaikken tuota vielä omistakaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 23:53 
Poissa

Niin arvelinkin...
Paketissa toden totta sanotaan 32m samoin Guiden sivuilla - omien kokemusten perusteella mittaan tuon siiman ensi kerralla kun saan sen näppeihini jos se poistuu edelleen kuten aiemmin.

Mulla meinasi mennä housut joskus pesuun ensimmäisen Vissun Extendin kanssa... Meni nimittäin helposti pohjia pihalle ja reilusti - 33m siimalla :shock: . Oli sitten mitattuna 27m... Onneksi oli mitta mukana niin vältyin pöksyjen pesulta.

Tässä tullaan yhteen kauppakorkean parhaista opeista - jos jokin tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä onkin. Tuo 32m narun speijaus oikealla kuutosen siimalla vaikuttaa juuri siltä... (Anteeksi skeptisyyteni, pessimisti pettyy harvemmin).

Ja tuota XLT:tä on turha sotkea tähän, ei puhuta kuitenkaan yksikätisen kuutosen narusta vaikka on suunniteltu myös yksikätisessä käytettäväksi (suositeltu luokka #8-9, Way Yinin suositus...)

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.05.2009 07:28 
Poissa

Kokemukseni heittojen arvioinnista ja todellisista pituuksista osuu Seleniuksen kanssa melko lailla yhteen ( toki arvioinneissani on heikkouksia, rajoittunut näkökyky ja muutenkin huono arviointikyky ). Ja silloin kun siima pamahtaa suoraksi, niin siima voi tehdä pienen jojo-liikkeen takaisin päin ja näin siimaan syntyy mutkia, joten arviointi on vaikeaa ja oletettavasti kun siima ilmassa pamahtaa suoraksi, aiheuttaen vavassa notkahduksen ja tuossa vaiheessa kaikki siima on ulkona, niin saadaan siiman kokonaispituudesta laskien melko lailla tarkka tulos.

Mutta...vajaan vuoden ajan olen käynyt n. 15 krt heittelemässä mittanauhaa vasten heittoja. Näitä heittoja olen tehnyt yhden käden ja kahden käden vavoilla, erilaisilla siimoilla jne...joskus kolmekin tuntia putkeen ( ja silti olen näin kovan luokan heittäjä \:D/ ). Menen ensiksi tarkistamaan pituuden, sen jälkeen lasken siimasta tehdyin vedoin siiman pituuden. Tietty myös heti heiton jälkeen arvioin heiton onnistumisen, siiman suoristumisen ym. ja harmillisen usein tulee pettymys. Se on vielä pientä, jos pituuksissa on n. 2 - 3 m. eroa siimavedoin laskettuun pituuteen ( myös siimavedon pituus voi olla muuttuva tekijä, minulla ainakin voi vaihtua siimavedon pituus ja muutenkin se on hieman epätarkka arvio? ). Pahin vikaan mennyt arvio siimavedoin tehdyn ja todellisen välillä - kohtuu hyvä heitto 15`vavalla yliolan. Pumpuli tippui 33 metrin päähän ja siimavedoin laskettu mitta oli 40 m. Kuitenkin heitto näytti kohtuu hyvältä ja siimakaan ei ollut pahasti kiepeillä. Mutta, nämä ovat vain minun kokemuksia ja toisenlaisiakin kokemuksia varmasti on, joten se siitä.

Kyllä noita psey-heittoja kannattaa yhden käden vavalla harjoitella + muita aliolan heittoja jamitäniitänytolikaan. Ovat kalastuksessa hyödyllisiä taitoja. Ja noita voi tehdä useilla eri siimatyypeillä vähintään kelvollisesti. Siitä huolimatta, ettei tavoittele noita 30 m. heittoja.

T. Jacka Heineken

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.05.2009 15:18 
Poissa

No voi elämän kevät #-o
Eikös se nyt ole yksi hailee, mikä on speyheiton tarkka pituus, jos kerran #6 kepillä speijaa pitkän n. 32m #6 siiman suoraksi. Silloin setti on varmasti kohillaan ja sopii heittäjän käteen. Luulisi tuon riittävän. Hyvällä heitoilla oikoo vähän pidemmälle, toisilla jää lähemmäs. Oleellisinta on silti setin toimivuus kalastuskäytössä. Kaikilla fw-siimoilla voi toki speijata, mutta toisilla siimoilla selkeästi paremmin ja tehokkaammin. Siiman ulosheittäminen jollain vavalla on hyvä mittari minkä tahansa siiman toimivuudesta.

Minä arvion paljonkin erilaisten siimojen toimivuutta vavoissa. Jos pitkät siimat napsuvat helposti backingille, on paketti toimiva. Jos siima loppuu heti alkuunsa, on siima yleensä liian lyhyt. Vähän saa jäädä varalle, niin ei tarvitse sotkea backingejä. Yhdenkäden speysettejä en ole vielä rakentanut, mutta kaksikätisissä minulla on speysiimojen perässä 24m rannaria. Tuo riittää kalastuksessa ihan missä vain. Jos napsuu kaikki pihalle, niin tietää että on riittävän kaukana, eikä tarvitse mitata. 8-)

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.05.2009 15:43 
Poissa

Riku kirjoitti:
kaksikätisissä minulla on speysiimojen perässä 24m rannaria. Tuo riittää kalastuksessa ihan missä vain. Jos napsuu kaikki pihalle, niin tietää että on riittävän kaukana, eikä tarvitse mitata. 8-)

Varmaan näin. Vaan onpa siinä usein kyllä käynyt niinkin, että kun napsauttaa parikymppisen heittopään ja saman verran rannaria pihalle, ja siimatkin mukamas näennäisen suoraksi - ja sitten lyhentääkin rannaria 5-6 metriä niin yllätys yllätys, perho tippuu edelleen tasan samaan paikkaan eli yhtä kauas :shock: *fing* :D

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]