Riku kirjoitti:
Speysiimat ovat tehty kalastukseen, niin kuin lyhyemmätkin siimat. Siiman pituus ei ratkaise kalansaantia, vaan kalastaja. Ei voi sanoa, että jommalla kummalla saa enemmän lohtia. Sama juttu perhojen kanssa, mitenkää ei pysty perustelemaan, että levareilla yms klassisilla tai santikalla, etc. saisi paremmin lohta kuin jollain toisella. Kokonaisuus ratkaiseen, jos sekään. Mutta siihen uskon kyllä, että jos pystyy uittamaan ja hallitsemaan perhojaan siellä ja siten kuin haluaa virtauksista riippumatta, niin se parantaa lohen saantia. Se parantaa lohensaantia jo siitä yksinkertaisesta asiasta, että saa perhon tarjottua lohen eteen.
Niin, kyse (ainakin mun kohdalla) on siitä että speysiimat ovat yksi mahdollinen tapa kalastaa.
Samoin levarit. Samoin santikka. Tai synkät piuhat. Tai yksikätiset vavat.
Kaikilla niillä on puolensa, hyvät ja huonot. Vahvuutensa ja heikkoutensa ja yksikään yhdistelmä ei todellakaan ole kaikissa tilanteissa toimiva, saati paras mahdollinen.
Sun jatkuva levarit sitä, speysiimat tätä, Laksilla sitä sun tätä ja pitkillä heitoilla kalastat enemmän - mantran hokeminen on se mikä tökkii ja pahasti.
Ne kaikki ovat vain yksi mahdollisuus, kokemuksesi näillä välineillä lähinnä yhden tyyppiseltä joelta, kalastuksesi keskittyy yhteen aikaan kaudesta, keskityt yhden tyyppiseen kalastukseen - se ei vaan ole koko totuus lohenkalastuksesta, sulle voi olla mutta kokonaisuudessa ei vaan ole.
Ovatko pitkät siimat ynnä levarit edes varteenotettavan tehokas tekniikka tuon tyyppiselle joella, heinäkuulle?
Henk.koht. en usko - tästä meillä on kieltämättä eriävä käsitys. Saatika jos ajatellaan lohenkalastusta laajemmin, eri kokoisia ja profiilisia jokia, eri kauden vaihetta, erilaisia henkilökohtaisia preferenssejä.
Mulle et saa mantraasi hokemalla taottua tuota uskontoasi - mä en vaan ota uskoakseni että yksi suppeamielinen tapa kalastaa lohta olisi aina edes kohtuullisen tehokas, joka tilanteessa, eri joilla, kauden eri vaiheissa. Enkä edes ymmärrä pätkääkään miksi itse kuvittelet olevan niin? Luulisi kokemuksellasi huomanneen sen ettei yksi tekniikka vaan aina pelaa - ei vaikka kuinka haluaisi.