1. Perhokalastajat.net
  2. Keskustelu
  3. Galleria
  4. Uutiset
  5. Artikkelit
  6. Arvostelut
SpeyClave Mistpool Perhokolmio Kymi Fishing Shop
Tänään on 25.05.2013 20:25

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.03.2006 00:02 
Poissa

No voi hitsi, minä kun luulin, että pupilla kalastus on pupastusta. :-k ](*,)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.03.2006 00:28 
Poissa
Ylläpito

Riku kirjoitti:
No voi hitsi, minä kun luulin, että pupilla kalastus on pupastusta. :-k ](*,)

Niin, toisaalta pomperolla kalastaminen lyijypainojen kanssa voi olla myös pomperoimista :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.03.2006 00:32 
Poissa

Ei ole muuten tullut lyijymöykkyjen kanssa tullut pomperoituakaan, pitänee joskus kokeilla. :-k \:D/

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Perukkeen tekeminen?
ViestiLähetetty: 31.03.2012 14:35 
Poissa

Nyt pitäisi miettiä perukkeita pinturi kalastukseen. Teenkö itse vai ostanko kaupan? Monestako eri siimasta noita kannataa tehä? http://mistpool.com/product_info.php?products_id=381 Kannattaako tosta rupea väsäämään.
Vapaluokka on muuten 5.

Profiili  

ViestiLähetetty: 01.04.2012 08:22 
Poissa

ovimatto kirjoitti:
Nyt pitäisi miettiä perukkeita pinturi kalastukseen. Teenkö itse vai ostanko kaupan? Monestako eri siimasta noita kannataa tehä? http://mistpool.com/product_info.php?products_id=381 Kannattaako tosta rupea väsäämään.
Vapaluokka on muuten 5.

Nämä on varmasti niitä makuasioita vähän kuin koiralla se pallien nuoleminen. Omassa kalastuksessani en kartioperuketta käytä kuin pinturoinnissa ja tilailin taas sen tusinan täältä: http://www.kolumbus.fi/fredit/leaders%2 ... erials.htm

On sen verran edullisia nuo, että minusta ei ihan älyttömästi kannata askarrella-paskarrella perukkeitten kanssa. Mutta, mutta kuten sanottua, niin jotkut vannovat itse hyviksi kokemiensa mitoitusten perään ja sitovat erillisisestä matskusta. Olettaisin ettei kumpikaan tapa ole väärä. Valmisperukkeet on kuitenkin se helpompi joskaan ei välttämättä halvempi tapa

Profiili  

ViestiLähetetty: 01.04.2012 09:36 
Poissa

Itse teen perukkeet itse kun jotenkin pidän tätä harrastusta vähän sellaisena tee se itse juttun. Rakennan perukkeen 3 eri vahvuisesta siimasta,. Kärkiosan ja keskiosan liitän loop to loop-systeemillä niin kärjen saa helposti vaihdettua. Osien pituudet vaikuttavat tietenkin siihen kuinka pitkää peruketta tarvitsen.

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.04.2012 12:11 
Poissa

Minua ärsyttää valmisperukkeissa se että niissä on kierrettä. Varsinkin pinturoinnissa se vie herkkyyttä. Olen väsännyt perukkeet Stroft GTM siimasta, myydään 100m rullissa, rullasta saa perukeaineksia muutamaksi vuodeksi. Kolme tai neljä osaa ja ohuen pään paksuutta olen muutellut vähän tilanteen mukaan.

Mikä valmisperuke ei mene kierteelle, ainakin vision menee ja niiden tippetti kans.

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.04.2012 13:18 
Paikalla

Ike kirjoitti:
ovimatto kirjoitti:
Vapaluokka on muuten 5.

Nämä on varmasti niitä makuasioita vähän kuin koiralla se pallien nuoleminen. Omassa kalastuksessani en kartioperuketta käytä kuin pinturoinnissa ja tilailin taas sen tusinan täältä: http://www.kolumbus.fi/fredit/leaders%2 ... erials.htm

On sen verran edullisia nuo, että minusta ei ihan älyttömästi kannata askarrella-paskarrella perukkeitten kanssa. Mutta, mutta kuten sanottua, niin jotkut vannovat itse hyviksi kokemiensa mitoitusten perään ja sitovat erillisisestä matskusta. Olettaisin ettei kumpikaan tapa ole väärä. Valmisperukkeet on kuitenkin se helpompi joskaan ei välttämättä halvempi tapa

Kiitos linkistä! Tuli saman tien laitettua tilaukseen tusinan verran perukkeita! Riittää koko kaudeksi, eikä tarvii sääliä yhtään :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.04.2012 16:28 
Poissa

Hyvin on pelittäny tällä ohjeella perukkeet joka perholle:
-tyvi 60% kok.pituudesta,keskiosa 60% tyven mitasta ja kärki 60% keskiosan pituudesta.No pinturihommissa ja ihan pienillä perhoilla se kärki voi olla pitempikin tai laittaa sitten vielä neljännen pätkän pitempänä jos oikein hifistellee.Pienille lohiperhoille ohennan kärkeä mutta eniten tulleepi paiskottua tasapaksulla perukkeella.Yhtä tehokkaasti on lohet tullu suojeltua kaiken sortin perukkeilla 8-| ...

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.04.2012 17:38 
Paikalla

Eno onkin vanhan liiton miehiä. 8-[ Nää kartioperukkeet on niin nykyaikaa. Rigi,rigi, tiedäthän. Joo, miksei niitä nyt saisi itsekin tehtyä, mutta, täystumpelo perukkeiden kanssa, et parempi kun ottaa suoraan kartioperukkeen ja laittaa kärkeä vain, kun se lyhenee tarpeeksi. *hmmmm*

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.04.2012 08:24 
Poissa

Lähes käsiväli tyveksi, puoli käsiväliä keskipätkäksi, vähän tyveä lyhempi kärjeksi, tiukassa paikassa vielä neljäs pätkä tipiksi. Perukkeen pituus 1.5 kertaa vavan pituus, ihan sama kalastetaanko March Brownilla vai Royal Wulffilla. Vaikeissa paikoissa voidaan pituutta vielä pidentääkin. Itse olen perukkeeni aina tehnyt, enkä näe mitään syytä siihen, miksen niitä jatkossakin käyttäisi. Tekeminen nopeaa ja helppoa, saa justiinsa sellasen kun ite tarviaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.04.2012 01:25 
Poissa

Jos haluaa säästää muutaman euron niin tyvenä voi käyttää nailonia, vaikka kärkenä olisi fluorocarbonia, sillä kärki on kuitenkin vetolujuudeltaan heikompi kuin reilusti paksumpi tyvi +nylon on hieman notkeampaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.04.2012 07:13 
Poissa

Ja sitten tosinyhertäjän iltojen iloksi ja vinkiksi vanha keskustelu.
viewtopic.php?f=2&t=399&hilit=furled+leaders
Itse teen nykyään tuollaiset paksuimmaksi tyveksi 0.20 - 0.25 monofiilistä 4 tai 8-kertaisena riippuen käyttötarkoituksesta. Lenkit päihin. Pituus n. puoli syltä, koska käyttämälläni käsinkiertämistekniikalla pidempien teko menee vähän vaikeaksi.
Miksikö moinen vaiva? Saa luokkaa yli 0.40 mm monofiilia vastaavan tyven huomattavasti notkeampana ja ennenkaikkea muistittomampana.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.09.2012 10:10 
Poissa

voikos silleen tehdä,että kun valmis kartioperuke lyhenee niin tekee siihen loopin ja sit liittää aina siihen ohuempaa perukesiima(loop to loop)??

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.09.2012 10:16 
Poissa

ade76 kirjoitti:
voikos silleen tehdä,että kun valmis kartioperuke lyhenee niin tekee siihen loopin ja sit liittää aina siihen ohuempaa perukesiima(loop to loop)??

Itse en alkaisi perukkeeseen looppeja tekemään, mutta "peruke renkaat" (tippet ring) on kyllä ihan omiaan tuohon kaartioperukkeen jatkamiseen! tuohon saa sivutapsinkin liitettyä jos niin haluaa...

-J-

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]