MikkoR kirjoitti:
Silloin kun siima on selän takana suorana.
En fysiikasta ainakaan tietoiseti paljon ymmärrä ja en noihin vektoreihin osaa oikeen keskittyä.
Mutta jos kommenttisi oli tuohon voimavedon ajoitukseen, niin hieman ihmettelen. Itse olen ajatellut voimavedon tarkoituksen olevan lisäämään vavan tuottamaa voimaa (siimanopeutta?) etuheittoon. Vapa latautuu takana olevan siiman painosta niin kauan kuin kykenee ja heittäjän suorittama etuheitto lataa vapaa lisää tiettyyn pisteeseen (kunnes lähtee oikenemaan?) ja tähän oikein ajoitetulla hetkellä aloitettu voimaveto auttaa lisäämään voimaa siiman lentoon. Liian aikaisin aloitettu vavan latautumisen aikana suoritettu voimaveto vie tehoja pois vavalta, vähentää tuota latautumista. Olenko ihan kateissa tässä?
SMS kirjoitti:
Liian aikainen pilaa heiton sillä, että käsi loppuu liian aikaisin ja voimaveto pysähtyy. Periaatteessa mitä myöhäisempi ja nopeampi voimaveto sitä parempi.
Tässä asian toinen puoli, mitä en ainakaan itse ole älynnyt, omat voimavedot tuohon nähden varmaankin liian lyhyitä. Olen joissain videoissa nähnyt kun oikeat heittäjät, varmaan joku teistä, on heiton loppukurotuksessa niin, että heittokäsi sojottaa vapoineen täysin eteen ja voimavetokäsi täysin taakse, eli voimaveto on nähtävästi "loppuun suoritettu"?
ALHOSPEY kirjoitti:
Tähän vaikuttaa kaikki ja varsinkin siima ja vapa, kannattaa vaan kokeilla mikä tuntuu hyvältä
Tuo varmaankin pitää paikkansa, eli ei siis ole mitään "sääntöä" voimavedon ajoitukselle, se vaan pitää oppia tuntemaan ja on osittain välinekohtaista?
Tää on hiano keskustelu! Paljon olen katellu videoita ja muita, mutta pikkuhiljaa ehkä oppii ymmärtämään mitä näkee, jos olen jotain edes tulkinnut tästä oikein.
Hiilari/pampu ynnä muut riitelyt voisi Riku jättää muihin topikeihin jos ei ole tähän muuta sanottavaa?