1. Perhokalastajat.net
  2. Keskustelu
  3. Galleria
  4. Uutiset
  5. Artikkelit
  6. Arvostelut
SpeyClave Mistpool Perhokolmio Kymi Fishing Shop
Tänään on 20.05.2013 10:08

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 104 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 03.01.2012 22:01 
Poissa

Fysiikkaa oikeasti osaamattomana tarkoitin liikevektoreita, kun kirjoitin voimavektoreista, joten voimaa eikä aikaa edes ollut tarkoitus ottaa mukaan.

Mutta vapakäden siiman lähes tuplaus on muunnos kohdasta yksi siten, että vapakäsi on kehräpyörä, joka ylösäin noustessaan tuplaa liikkeen.

Profiili  

ViestiLähetetty: 03.01.2012 22:02 
Poissa
Ylläpito

Ok - ei sitten mitään.

Profiili  

ViestiLähetetty: 03.01.2012 22:48 
Poissa

Joo, aina tietenkin sillä ehdolla, että heitäjällä ja vavalla työntö- ja suoristusteho riittää. Voimavedosta vaan yleensä puhutaan ja siksi otin esille, että miksi myös vavan työnnöstä on lähes tuplasti hyötyä. Pitäisi mittailla joistain heitoista, kuinka paljon. Onkohan SexyLoopsilla jo tehty?

Profiili  

ViestiLähetetty: 03.01.2012 23:48 
Poissa

MikkoR kirjoitti:
Silloin kun siima on selän takana suorana.

En fysiikasta ainakaan tietoiseti paljon ymmärrä ja en noihin vektoreihin osaa oikeen keskittyä.

Mutta jos kommenttisi oli tuohon voimavedon ajoitukseen, niin hieman ihmettelen. Itse olen ajatellut voimavedon tarkoituksen olevan lisäämään vavan tuottamaa voimaa (siimanopeutta?) etuheittoon. Vapa latautuu takana olevan siiman painosta niin kauan kuin kykenee ja heittäjän suorittama etuheitto lataa vapaa lisää tiettyyn pisteeseen (kunnes lähtee oikenemaan?) ja tähän oikein ajoitetulla hetkellä aloitettu voimaveto auttaa lisäämään voimaa siiman lentoon. Liian aikaisin aloitettu vavan latautumisen aikana suoritettu voimaveto vie tehoja pois vavalta, vähentää tuota latautumista. Olenko ihan kateissa tässä?

SMS kirjoitti:
Liian aikainen pilaa heiton sillä, että käsi loppuu liian aikaisin ja voimaveto pysähtyy. Periaatteessa mitä myöhäisempi ja nopeampi voimaveto sitä parempi.

Tässä asian toinen puoli, mitä en ainakaan itse ole älynnyt, omat voimavedot tuohon nähden varmaankin liian lyhyitä. Olen joissain videoissa nähnyt kun oikeat heittäjät, varmaan joku teistä, on heiton loppukurotuksessa niin, että heittokäsi sojottaa vapoineen täysin eteen ja voimavetokäsi täysin taakse, eli voimaveto on nähtävästi "loppuun suoritettu"?

ALHOSPEY kirjoitti:

Tähän vaikuttaa kaikki ja varsinkin siima ja vapa, kannattaa vaan kokeilla mikä tuntuu hyvältä

Tuo varmaankin pitää paikkansa, eli ei siis ole mitään "sääntöä" voimavedon ajoitukselle, se vaan pitää oppia tuntemaan ja on osittain välinekohtaista?

Tää on hiano keskustelu! Paljon olen katellu videoita ja muita, mutta pikkuhiljaa ehkä oppii ymmärtämään mitä näkee, jos olen jotain edes tulkinnut tästä oikein.

Hiilari/pampu ynnä muut riitelyt voisi Riku jättää muihin topikeihin jos ei ole tähän muuta sanottavaa?

Profiili  

ViestiLähetetty: 03.01.2012 23:58 
Poissa

http://www.youtube.com/watch?v=4Qo0oK8p ... e=youtu.be

Voimaveto alkaa samaan aikaan kuin takaheitto on suoristunut ja vapaa lähdetään tuomaan etuheittoon. Videossa siimakäsi jää turhan alas voimavetoa tehdessä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.01.2012 01:56 
Poissa

Jumitin hetken youtubessa, josta löytyy aiheeseen liittyen paljon parempia videoita kuin tuo minun...
Mutta pääasia saada loppua kohden kiihtyvä veto, jota voi tehostaa vielä kääntämällä terävästi siimakäden rannetta alas vedon loppuhetkillä. Liian nopeasti vetoa ei mielestäni voi tehdä, mutta voimavedon voi tehdä liian aikaisin tai liian myöhään.

Aikoinaan kun aloitin pituusheittoharjoittelun niin pisimmät heitot sain, kun olin antanut siiman pudota takana suoraksi maahan. Tämä johtui siitä, että normaalissa takaheitossa en malttanut odottaa siiman suoristumista ilmassa, vaan rykäisin kun siima oli mutkalla, josta seurauksena oli muutakuin lisämetrejä. Tärkeää siis olisi, että voimavetoa alottaessa siima on selän takana suorana.

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.01.2012 11:45 
Poissa

MikkoR kirjoitti:
Voimaveto alkaa samaan aikaan kuin takaheitto on suoristunut ja vapaa lähdetään tuomaan etuheittoon. Videossa siimakäsi jää turhan alas voimavetoa tehdessä.

Tästä mun pitää olla hiukka eri mieltä...
Voimavedon ei tartte alkaa noin aikaisin, etenkin jos tekee hiukan maksimi mittaa lyhyemmän (ja nopean) voimavedon, silloin sen oikea ajoitus on myöhemmin tehostaen etuheiton loppukiihdytystä (jos voimavedon tekee liian aikaisin on sangen mahdoton saada aikaan tasaisesti loppua kohden kiihtyvää heittoa kun voimaveto on loppu vavan ollessa suurin piirtein pystyssä...).

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.01.2012 12:03 
Poissa

Sotken kesken voimavetokeskustelun, mutta ei malta. ALHOSPEY/Kevinille kysymys: Rakensit itse meritaimenluokan siiman 18,5 m heittopäällä. Eikä näköjään ollut kovin epäonnistut luomus. Onko salaisuus, millä filosofialla ja mistä tilkuista sen kasasit?
Ei ole pakko kertoa, jos ei tahdo.

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.01.2012 12:41 
Poissa

Selenius kirjoitti:
MikkoR kirjoitti:

Tästä mun pitää olla hiukka eri mieltä...
Voimavedon ei tartte alkaa noin aikaisin, etenkin jos tekee hiukan maksimi mittaa lyhyemmän (ja nopean) voimavedon, silloin sen oikea ajoitus on myöhemmin tehostaen etuheiton loppukiihdytystä (jos voimavedon tekee liian aikaisin on sangen mahdoton saada aikaan tasaisesti loppua kohden kiihtyvää heittoa kun voimaveto on loppu vavan ollessa suurin piirtein pystyssä...).

Tuota itse hain mielessäni mitä Latekin kirjoitti ja yritin ylempänä myös kirjoitella, en tainnut ihan tuossa onnistua. Selvästi tässäkin on porukka hieman eri linjoilla?

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.01.2012 15:38 
Poissa

Tyylejä on monenlaisia, varmaan heittäjän heittotyylistä kiinni mikä sopii kenellekin. Haen itse maksimimittaa voimavedolle, joten ehkä siksi aloitan sen aikasemmin.
J-H:lla on varmasti monta hyvää kuvasarjaa eri heittäjistä heittokisoista (Töölönlahti ja Käpylä). Niistä selviäisi tuo voimavedon aloitus ja liikeradat.

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.01.2012 18:46 
Poissa
Ylläpito

Pitäisi nähdä sivulta otetulta hidastetulta videolta miten Mikkokin oikeasti heittää.
Stefanilla on tyypillinen hyvä voimaveto:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Rh68#t=93s

Fredrikillä on taas yllättävän lyhyt:
http://www.youtube.com/watch?v=Xp4gU-yl ... page#t=19s

Mutta kaikki aloittavat aika myöhään, koska muutoin käsi loppuu kesken kun voimavedonkin täytyy olla kiihtyvä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.01.2012 19:40 
Poissa

Tässä muutama kuva Töölönlahdelta ja Käpylästä. Mikon heitoista on kolme eri etuheittoon lähtöä ja viimeisestä pari kohtaa.

-Jani-

Liitteet:
img_1266.jpg
img_1266.jpg [ 160.98 KiB | Katsottu 276 kertaa ]
img_1270.jpg
img_1270.jpg [ 237.01 KiB | Katsottu 276 kertaa ]
img_1272.jpg
img_1272.jpg [ 223.42 KiB | Katsottu 276 kertaa ]
img_1273.jpg
img_1273.jpg [ 243.96 KiB | Katsottu 276 kertaa ]
img_1274.jpg
img_1274.jpg [ 220.64 KiB | Katsottu 276 kertaa ]
 Profiili  

ViestiLähetetty: 04.01.2012 19:42 
Poissa

Käpylässä en ehtinyt paljoa kuvaamaan, kun olin mittamiehenä. Muutama kuva (heikko) kuitenkin löytyy Saken heitosta etuheittoon lähtö sekä J-P:n heitoista muutama kuva (kaksi viimeistä eivät ole samasta heitosta). Pahoittelut jo etukäteen kuvanlaaduista.

-Jani-

Liitteet:
img_5715.jpg
img_5715.jpg [ 226.14 KiB | Katsottu 276 kertaa ]
img_5725.jpg
img_5725.jpg [ 238.91 KiB | Katsottu 276 kertaa ]
img_5726.jpg
img_5726.jpg [ 228.31 KiB | Katsottu 276 kertaa ]
img_5731.jpg
img_5731.jpg [ 245.78 KiB | Katsottu 276 kertaa ]
img_5732.jpg
img_5732.jpg [ 224.16 KiB | Katsottu 276 kertaa ]
 Profiili  

ViestiLähetetty: 04.01.2012 19:46 
Poissa

Täytyy seuraavissa kisoissa laittaa videokamera kuvaamaan suoritukset niin näkee kokonaisuudessaan ne heitot.

-Jani-

Profiili  

ViestiLähetetty: 04.01.2012 19:49 
Poissa

pjokela kirjoitti:
Sotken kesken voimavetokeskustelun, mutta ei malta. ALHOSPEY/Kevinille kysymys: Rakensit itse meritaimenluokan siiman 18,5 m heittopäällä. Eikä näköjään ollut kovin epäonnistut luomus. Onko salaisuus, millä filosofialla ja mistä tilkuista sen kasasit?
Ei ole pakko kertoa, jos ei tahdo.

Pyssy on hyvä vaan, tässä *hmmmm*

Hardy mach #8 etukartio, runko on jostain Hardyn lohi luokan dt piuhasta (tod.näk.#9), takakartiona #8 55 mach etukartio johon laitoin jonkun level pätkän väliin että sai pituutta.
Tuli tosta narusta fiilis että nokka oli vielä vähän hidas, no hyvä aihio kuitenki ;)

Kevin

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 104 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]