Viimeisen kolmen vuoden aikana tehdyistä perhokalastusinnovaatioista speyheitto on ehdottomasti yksi merkittävin.

Itse kalastelin pelkästään ampumapäillä vielä kolme vuotta sitten. Muutos tuli, koska kisoissa pitää olla täyspitkä siima (tyhmä sääntö....). Tosin mä kalastin lähes käytännössä pelkästään turpaa enkä taimenta, joten mua ei varmaan lasketa?
Mulle tulee yksi ainoa kerta mieleen, jolloin en ole saanut kalaa joella, koska ei perhoa ylettänyt saamaan oikeaan paikkaan. Kyseessä oli joskus 90-luvulla Kuusamossa, kun harjukset pintoi niskan täysin väärällä puolella.
Jos pitää heittää kalalle joella yli 13 metriä niin ollaan jo pulassa, IMHO. Harmittaa, kun Nautelan kisassa heitin tyhmästä paikasta liian pitkälle ja menetin kalan siksi. Olisi pitänyt lähempää sitä yrittää narrata... Omat jokikalastusheittoni ovat lyhentyneet ja samalla kalan tulo on kasvanut.
3 metrin päästä perhon hallitsee paremmin kuin 30 metrin päästä.
Uskon, että kaloja jää saamatta enemmän pitkien heittojen vuoksi, kuin liian lyhkäisten heittojen.
Maailman parhaat kalastajat eivät heitä joella 30 metrin heittoja. Mahtavatkohan heittää edes niitä 13 metrin heittoja ikinä...
Joet ovat usein aika kaposia. 30 metrin heitto on normijoella joko vähintään 10 metriä vastarannalla tai sitten kalastat pelkästään roikottamalla siimaa suoraan alavirtaan.
Tekstin tarkoitus: Kalastamista ja heittämistä ei kannata joella sekoittaa keskenään. Kalastamisessa heitot eivät ole pääosassa, vaan perhon uittaminen, oikean paikan valinta ja oikean tyyppisen turjakkeen valinta. Eikös se Frödin juuri kirjoitellut jotain tyyliin I dare you fishing...ööö short line?
Aloittelijoiden ei kannattaisi lukea tällaisia keskusteluja, etteivät ne nyt ala koskilla aina pelkästään tavoittelemaan sitä vastarantaa.