1. Perhokalastajat.net
  2. Keskustelu
  3. Galleria
  4. Uutiset
  5. Artikkelit
  6. Arvostelut
SpeyClave Mistpool Perhokolmio Kymi Fishing Shop
Tänään on 21.05.2013 22:57

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Yhdenkäden speyheitot
ViestiLähetetty: 24.05.2009 22:05 
Poissa

Tossa http://www.youtube.com/watch?v=sZyKjIBzEDI vähän vinkkiä yhdenkäden speyheittoihin ja monipuolisuuteen kalassa.

Voisi vaikka seuraavaan Jamboon tai johonkin tapahtumaan ottaa aiheeksi esiin, demoja, settejä jne. Olisi jo aika herätä suomessakin erinomaisen monipuoliseen sinkkuheittämiseen.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Yhdenkäden speyheitot
ViestiLähetetty: 24.05.2009 22:16 
Poissa

Onhan tuota 1-kätisen speijailua aiemminkin huomioitu ja käsitelty - niin kirjoissa, dvd:illä kuin täälläkin... Eipä silti, hauskaa heittämistä eli miksei voisi enemmänkin hypettää. Kaikki heitot on kuitenkin tehtävissä erilaisilla seteillä käsien lukumäärään katsomatta eikä noihin yksikätisten vemputuksiin mitään erikoisvälineistöä tarvita - tietysti hiukan eri narut toimivat eri mitoille heitettäessä erilailla jne

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.05.2009 22:19 
Poissa

Tuli vaan mieleen, kun noita taimenen kalastajia on moninkerroin enemmän kuin lohenkalastajia. Hyviä ja käteviä heittoja, joita ilman ei enää halua yksikätisellä kalastaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.05.2009 22:25 
Poissa

Tosin kannattaa muistaa että vaikkei heittäisi "erikoisvemputuksia" niin hyvin harva taimenenkaan kalastaja kalastaa vain rullaten/takurilla. Suurin osa käyttää kalastusheittoina vedestä lähteviä heittoja eli speytä... Eipä silti, heittojen tietoinen treenaaminen ja oman heittotaidon monipuolistaminen ei varmaankaan hölmöä ole kellekkään.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.05.2009 22:32 
Poissa
Ylläpito

Riku kirjoitti:
Tossa http://www.youtube.com/watch?v=sZyKjIBzEDI vähän vinkkiä yhdenkäden speyheittoihin ja monipuolisuuteen kalassa.

Putnamin DVD on tuttu, asiasta on keskusteltu tuossa:
viewtopic.php?f=40&t=11609&start=15

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.05.2009 23:40 
Poissa

Riku kirjoitti:

Olisi jo aika herätä suomessakin erinomaisen monipuoliseen sinkkuheittämiseen.

Ainakin sen verran on herätty, että tuon kiekon olen joskus arvostellut, heh. A) Siinä heitetään aivan taatusti perus WF-siimaa, eikä muutenkaan tehdä heittojen määrittelystä niin suurta numeroa. B) Vastaavaa heittämistä kyllä näkee Suomessakin, jos on silmät auki. Netistä puhumattakaan. Vaikka ei sillä, omassa lajissaan video on toki ihan ok, ja ajaa varmasti asiana.

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.05.2009 23:50 
Yhdenkäden Speyheitoistahan piti Norjalainen jan Erik Granbo erinomaisen esityksen taannoin Jamboreessa. Jan Erikin DVD Enhands Lax Fiske on myös edelleen toki saatavilla markkinoilla. Parempaa yhdenkäden Speyheittäjä en ainakaan itse ole vielä tavannut.

ViestiLähetetty: 25.05.2009 09:58 
Poissa

MiSti kirjoitti:
Yhdenkäden Speyheitoistahan piti Norjalainen jan Erik Granbo erinomaisen esityksen taannoin Jamboreessa. Jan Erikin DVD Enhands Lax Fiske on myös edelleen toki saatavilla markkinoilla. Parempaa yhdenkäden Speyheittäjä en ainakaan itse ole vielä tavannut.

Niin teki, mutta hän heittää ampumapäillä. Kysynkin vaan, että kuinka moni taimenenkalastaja kalastaa ampupäillä?? Itse olen kyllä kalastanut 15 vuotta, myös joella, enkä edes omista yhtään täyspitkää wf-siimaa. Silti olen sitä mieltä, että paljon oleellista heittämisessä jää saavuttamatta, ilman oikeasti speyheitoissa toimivaa pidempirunkoista wf-siimaa. The Art Of Speycasting-videolla pojat vähän näyttävät mistä on kysymys. Kaloja häiritsevää kahlaamista voi vähentää, kun ylettää paremmin tarjoamaan perhon ja pystyy vielä hallitusti uittamaan vähän kauempaakin.

Kisojen järjestäminenkin voisi lisätä heittotaitojen kehitystä. Tuosta Jambon kisalaiturilta olisi ollut kiva testata, paljonko yli 30m saa sinkulla speijattua. :D

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 10:40 
Poissa

Rikuu...
Se ettet sä ole jotain käyttänyt ei kerro koko totuutta Suomen kalastavasta kansanosasta. Lisäksi on aivan turha ensin luoda mielikuvaa että yhden käden speijailuun tarvitsisi jotain maagista speysiimaa kun kaikki normaalit siimat antavat mahdollisuuden speijailuun. Ja kun sinulla on fiksaatio pitkiin heittoihin se ei tarkoita että muilla olisi tavoitteena heittää mahdollisimman pitkälle jatkuvasti etenkin kalassa. (Ja samaan hengenvetoon voin hyvin itse myöntää kevyehkön fiksaation heittämiseen 8-| ).

Tuosta pidemmästä siimasta olen kyllä samaa mieltä, joskin eri perustein. Pidempi runkoinen siima on paljon monipuolisempi käsitellä ja se toimii huomattavasti amppareita paremmin niin heittäessä kuin kalastaessa mahdollistaen mm amppareita paremman mendattavuuden.

Uskoisin tuon 30m pompulan olevan suhteessa yhtä lähellä yksikätisillä kuin 50m pompula on kaksikätisillä... Ei saavuttamattomissa mutta helkkarin kaukana.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 11:05 
Poissa

Selenius kirjoitti:
Uskoisin tuon 30m pompulan olevan suhteessa yhtä lähellä yksikätisillä kuin 50m pompula on kaksikätisillä... Ei saavuttamattomissa mutta helkkarin kaukana.

Ei nyt sentään, 40m vastaa tuota DH:n 50m rajaa. Kyllä #6 vavallakin speijaa jo #6 wf:ää yli 30m, eli koko 32m siiman + peruke ulos. Sanomattakin on selvää, että sen jälkeen osaa speijata myös lähelle riittävän hyvin. 8-)

Pointti on vaan siinä, että jos treenaisi speyheittoja pidemmillä yksikätisten siimoilla, niin kaikki normi kalastusheitot sujuisivat paljon helpommin ja vaivattomammin. Eli ihan sama, kuin mikä hyöty tulee noilla täyspitkillä speysiimoilla treenatessa DN:n kanssa. Noiden jälkeen kun ottaa käteen skagitti nakitti, minkä vaan lyhemmän setin, niin vaivattomuus ja riittävät kalastusheitot lähtevät huomaamatta entista paremmin ja vähemmin vaivoin. Yhtäkkiä ei tarvitsekaan parempaa vapaa, parempaa siimaa, kun entisilläkin heittää 20% aiempaa paremmin.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 11:21 
Nythän voit sitten lässyttää yhdenkäden speijaamisesta, kun tuo DH-kisa meni aivan reisille, kaikista isoista puheista huolimatta. Ei edes sitä 40 metrin mittaa puhki, joku puhui sen olevan leikitellen ylitetty.
Kun et sitten yhdenkäden kisoihin mennyt taitojasi(?) esittelemään isojen puheidesi tueksi, niin voit nyt seli-seli-selitellä kuinka se heitto yksikätisellä lentäisi vaikka sen 30 metriä...vaikka niin sen 40 metriäkin piti mennä puhki DH:lla, ja vielä helposti.
Seli-seli-seli-seli-seli ja yksi itsekehu vielä päälle.

ViestiLähetetty: 25.05.2009 11:27 
Poissa

Riku kirjoitti:
Niin teki, mutta hän heittää ampumapäillä. Kysynkin vaan, että kuinka moni taimenenkalastaja kalastaa ampupäillä?? Itse olen kyllä kalastanut 15 vuotta, myös joella, enkä edes omista yhtään täyspitkää wf-siimaa. Silti olen sitä mieltä, että paljon oleellista heittämisessä jää saavuttamatta, ilman oikeasti speyheitoissa toimivaa pidempirunkoista wf-siimaa.

Se mitä menetetään, riippuu tietysti siitä, mitä halutaan saavuttaa. (Ilmeisestikään et ole juuri nakellut speyheittoja wf-siimalla tai pikkuperhoilla.) Kalastuspituuksille heitettävissä speyheitoissa lyhyempikartioinenkin wf-siima käy hyvin, ja on kevyt käsitellä. Ampumapäitä ei todellakaan tarvita. TT-siimassa löytyy jo ihan kelvolliset ominaisuudet sekä takuriin että vedestä lähteviin heittoihin, jopa isommilla perhoilla, kunhan vapa on edes sinne päin. Jos kalastetaan avaralla joella, jossa heittoihin tarvitaan paljon mittaa ja tuulee, siimavarustusta arvioidaan uudelleen, tosin silloin kalatkin ovat yleensä jotakin muuta kuin järvitaimenia. Sen sijaan pienten taimenluokkien parhaat vedestä singottavat siimat ovat kankeahkoja takurisiimoja, minkä vuoksi niitä ei juuri käytetä yleissiimoina. (Kutosen vavalla 40 metriä, just... :roll:)

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 12:06 
Poissa

juknaa kirjoitti:

Se mitä menetetään, riippuu tietysti siitä, mitä halutaan saavuttaa. (Ilmeisestikään et ole juuri nakellut speyheittoja wf-siimalla tai pikkuperhoilla.) Kalastuspituuksille heitettävissä speyheitoissa lyhyempikartioinenkin wf-siima käy hyvin, ja on kevyt käsitellä.. (Kutosen vavalla 40 metriä, just... :roll:)

Olen kalastanut pikkuvavoilla perus Lee Wulffin Long Belly-Wf-siimoilla. Sattumoisin vain nuokin olivat leikattu takaa poikki sopivanmittaisiksi ja liitetty liukurannareihin. Ne toimivat aikansa hyvin lähikalastuksessa, mutta pidemmältä ohjatessa huonosti, tai sanotaanko kohtuullisesti, jos kalasti streamereilla vinottain alavirtaan. Käytössäni nuo olivat toistakymmentä vuotta. Ja olen ihan samaa mieltä, että sopivan painoinen ja mittainen wf-siima kattaa kaiken tarpeellisen, mutta niitähän nämä uudet speysiimat juuri ovatkin. Kukin valitsee vain itselleen käyttötarkoitukseen sopivimman.

Kyllä maailman kisoissa joku heittää #6 vavalla 40m speijaten, jos niikseen tulee. Se on helkutin pitkä matka, mutta 30m taasen vain pitkä matka.

Puskasta huutelijan kannattaisi silti vähän erotella kisassa pitkälle heittäminen ja muu pitkälle heittämisen osaaminen. Jos olisit ollut paikalla, niin sinun ei olisi paljoa tarvinnut katsella treeniheittojani, niin olisi nähnyt ihan riittävän pitkiä heittoja. Kuten sanoin jo ennen kisoja, niin 40m ei ole pitkä heitto kaksikätisellä, eihän sillä nytkään päässyt edes finaaliin. Poikien hyvät yli 45m heitot eivät todellakaan tulleet minulle yllätyksenä. Siksi sanoinkin, että pitää varautua niihin 50m heittoihin voittaakseen. Näillä näkymin ensivuonna ei pääse alle 45m heitolla finaaliin, jos sekään riittää. Rintama hyvistä heittäjistä alkaa olemaan jo sen verran laaja, että kuka tahansa voi onnistuessaan viedä potin.

Mutta kun tää taas menee näin vaikeaksi ja tapani mukaan haluan porukkaa vähän ravistella, niin sanotaan nyt sitten, että olen useinkin speijannut yksikätisellä CND:n 4/5/6 gepsin kokonaan pihalle ja Kalastusmessuilla koko #6 RS:n pihalle #6 vavalla tai ampunut #8 vavalla Seleniuksen #6 XLT:n rannaria ulos ihan tarpeeksi monta metriä, ylittääkseni selkeästi 30m rajapyykin. Näillekin heitoille on ollut ihan tarpeeksi todistajia, jos niikseen tulee. Ja jos tuo kerran onnistuu minulta, niin ihan yhtä hyvin se onnistuu silloin toisiltakin, jos vähänkään treenaa speyheittoja.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 12:18 
Poissa

Viimeisen kolmen vuoden aikana tehdyistä perhokalastusinnovaatioista speyheitto on ehdottomasti yksi merkittävin. ;)

Itse kalastelin pelkästään ampumapäillä vielä kolme vuotta sitten. Muutos tuli, koska kisoissa pitää olla täyspitkä siima (tyhmä sääntö....). Tosin mä kalastin lähes käytännössä pelkästään turpaa enkä taimenta, joten mua ei varmaan lasketa?

Mulle tulee yksi ainoa kerta mieleen, jolloin en ole saanut kalaa joella, koska ei perhoa ylettänyt saamaan oikeaan paikkaan. Kyseessä oli joskus 90-luvulla Kuusamossa, kun harjukset pintoi niskan täysin väärällä puolella.

Jos pitää heittää kalalle joella yli 13 metriä niin ollaan jo pulassa, IMHO. Harmittaa, kun Nautelan kisassa heitin tyhmästä paikasta liian pitkälle ja menetin kalan siksi. Olisi pitänyt lähempää sitä yrittää narrata... Omat jokikalastusheittoni ovat lyhentyneet ja samalla kalan tulo on kasvanut.

3 metrin päästä perhon hallitsee paremmin kuin 30 metrin päästä.

Uskon, että kaloja jää saamatta enemmän pitkien heittojen vuoksi, kuin liian lyhkäisten heittojen.

Maailman parhaat kalastajat eivät heitä joella 30 metrin heittoja. Mahtavatkohan heittää edes niitä 13 metrin heittoja ikinä...

Joet ovat usein aika kaposia. 30 metrin heitto on normijoella joko vähintään 10 metriä vastarannalla tai sitten kalastat pelkästään roikottamalla siimaa suoraan alavirtaan.

Tekstin tarkoitus: Kalastamista ja heittämistä ei kannata joella sekoittaa keskenään. Kalastamisessa heitot eivät ole pääosassa, vaan perhon uittaminen, oikean paikan valinta ja oikean tyyppisen turjakkeen valinta. Eikös se Frödin juuri kirjoitellut jotain tyyliin I dare you fishing...ööö short line?

Aloittelijoiden ei kannattaisi lukea tällaisia keskusteluja, etteivät ne nyt ala koskilla aina pelkästään tavoittelemaan sitä vastarantaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.05.2009 12:33 
Poissa

Jekku kirjoitti:
Uskon, että kaloja jää saamatta enemmän pitkien heittojen vuoksi, kuin liian lyhkäisten heittojen.

.

Minä taasen en usko. Miksi ihmeessä kalastajan pitäisi olla niin tyhmä, ettei kalasta omaa rantaa ensin, jos siinä on kerran kaloja. Itse olen saanut vuosien mittaan monta lohta tai taimenta ns. takaressusta, kun muualla on ollut hiljaista. Ja todella monta, olen saanut hiipimällä aivan oman rannan montusta. Mm. enkka loheni.

Kun menee harrin/taimenen kalastukseen jollekin oikealle Joelle, Kuusamoon, Tenolle, Lätäsenolle tai vaikka ruotsin Laiselville, niin saa tuta, että olisi kiva tavoitella sitä kaukana pintovaa suurharjusta tai taimenta. Tietysti voihan sitä aina valita kalastuspaikoiksi vain sellaisia, johon ylettää. Mutta kuten sanottu, pitkälle heittäminen vaatii enemmän siimanhallinnan osaamista, vavan käytön osaamista, etc, joten nämä kaikki kehittävät lähelleheittotaitoakin kummasti. Mitä parempi välineiden hallinta, sen vaivattomampaa on kalastus.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]