1. Perhokalastajat.net
  2. Keskustelu
  3. Galleria
  4. Uutiset
  5. Artikkelit
  6. Arvostelut
SpeyClave Mistpool Perhokolmio Kymi Fishing Shop
Tänään on 22.05.2013 16:43

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1893 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 127  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Haukiperhoja valmistuu
ViestiLähetetty: 04.09.2006 10:44 
Poissa

Keskusteluja haukiperhoista kun kuuntelee ja seurailee, niin monilla jokin tietty perhomalli/-tyyppi on parempi kuin muut, syiden vaihdellessa. Yritetäänpä tässä hieman pohtia, olisko mahdollista löytää tunnettujen ottiperhomallien hyviä ominaisuuksia yhdistävä variaatio ja samalla päästä eroon joistakin heikkouksista. Aloitanpa listaamalla joitakin plussia ja miinuksia tunnetuimmista malleista:

MARABOU DECEIVER
+ elävyys vedessä
- isommat perhot kastuessaan aika painavia
- luoko riittävän suuren "hahmon"?

HOLLOW DECEIVER
+ elävyys vedessä
+ hahmo säilyy vedessäkin
+ ei niin paljoa vettyviä osia kuin MD:ssä --> parempi heittää
- bucktailin heikkous hauen hampaissa

SLINKYt()
+ mahdollisuus tehdä voimakashahmoisia, näkyviä perhoja
+ epoksipään muotoilulla mahdollista aikaansaada jerkkimäisiä uintiliikkeitä
+ kestävyys
- ei kovin elävää materiaalia (vaikutus ottavuuteen?)
- isojen perhojen uppoaminen voi olla ongelma

Jos tässä on lähtöasetelmat, niin mihin suuntaan lähtisit kehittelemään?

Itse olen tehnyt muutaman slinkyn, joissa MD:n pyrstö. Elävyys lisääntyy, mutta näytöt puuttuu vielä. Ja kyllä tuo HD:n bucktail vaan pelaa niin hienosti, että mieluusti niitäkin uittelee... On tämä vaikeeta..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.09.2006 11:08 
Poissa

Yksi hyväksi koettu versio on Hollow, johon sitaset kaulukseksi 1-2 marabouta MD- tyyliin.
Näin syntyy perho, jolla on "hahmoa" ja sykkii kuin pukamat :-#

Kestävyys edellen kehnohko, mutta tarpeeksi pikaliimaa sidontavaiheessa, niin kyllä sitä useamman kalan perholla vetää. Toimii myös rispaantuneena. Helppo sitoa uusia.

Itse henk. koht. en pidä slinkystä haukiperhomateriaalina.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.09.2006 21:44 
Poissa

Meriperhokalastuksen syyskausi tuli muutama tunti sitten korkattua ja kun tunteet on vielä pinnassa ja kädet hauen limassa, niin kommentoidaan..

Slinkyjä on kiva sitoa ja kestäviähän ne ovat, siinä kaksi isoa plussaa. Loput merkinnät ovatkin sitten miinuksia. Koska ei kalalle kelpaa sulista ja höyhenistä tehtyyn perhoon verrattaessa, saavat minun puolesta olla. Kalaa niillä kyllä saa, muttei esim md:n veroisesti.

Tuo hollowi tuntuu kalastavalta mallilta, mutta sitominen vie ainakin meikäläisellä liian paljon aikaa ja peura rouskuu hampaissa poikki aika äkkiä. Vaikka md kastuneena painaakin paljon, on se minusta helposti heitettävä juuri sen takia, että imee vettä. Se lentää sutjakkaana puikkona mukavasti tuulessakin ja vedessä pörhistyy heti ekalla vedolla. Tuuheita slinkyjä taas on melkoisen ikävä heittää kovassa kelissä.

Perhojen "paremmuutta" on helppo testata jos samassa veneessä kaksi kalastajaa heittää saman värisiä suteja. Toisella esim md ja toisella slinky. Noin kahdeksan kertaa kymmenestä eloisa md vie voiton, mutta tämä on vain minun ja oman kaveriporukan näkemys asiasta.

Tänään olin yksin muutaman tunnin töiden jälkeen ja jo lähes legendaarinen kuollut undulaatti md, puijasi noin viiden kilon ja pari kolmosen kalaa. Tosin suurin osa ajasta meni säätämiseen, hook outtien jäätyä kotiin. Slinkyn olisi ehkä saanut kaivaa vain suupielestä, mutta md oli kyllä aina kurkussa asti, eli pieni plussa vielä tekokuitusudeille 8-|

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.09.2006 22:56 
Poissa
Ylläpito

Olen pitkälti sitä mieltä, että slinkyt voi sitoa monella tapaa. Yleensä näkee, että materiaalia käytetää kamalat määrät. Jos tuollaisiin ei pure, niin kannattaa sitoa "keveämpiä". MD:n kalastavuutta en mene kieltämään.

Mulla on käynyt kolme kertaa niin, että olen saanut hyvin kalaa melko laihalla koukkuun tehdyllä slinkyllä, jonka kaulus on polarfibreä tms. ja sitten myöhemmin olen korjaillut perhojen päitä laittamalla niihin lisää samaa kuitua ja tekemällä epoksipään (alunperin en ole jaksanut). Kuinka ollakaan, perhot ovat saaneet uida operaation jälkeen varsin rauhassa. Liekö sattumaa...

Mielestäni perhon tärkeimpiä ominaisuuksia kalastavuuden ohella on sen, kestävyys, niin koukun kuin matskujenkin. Tämän vuoksi putkiperhot ja keinokuidut ovat oivallisia ja putkissa on vielä se hyvä puoli, että niitä pystyy vielä koukuttamaan erilailla uinnin hienosäätöä haettaessa. Tänä syksynä menee kokeiluun hybridi-putki, eli putkeen sidottu MD, jonka eturunko on slinkyä epoksipäällä.
Ohessa kännykuva juuri tehdystä madosta, josta uupuu pää:

PS: Iiro, onko sulla mitään havaintoa, mitä hauet käyttävät ravinnokseen paikoissa, joissa MD on pessyt slinkyn 6-0?

Liitteet:
Kuva018.jpg
Kuva018.jpg [ 249.46 KiB | Katsottu 8460 kertaa ]
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2006 09:04 
Poissa

Morjens,

Ei täysin aiheeseen liity, mutta tässä olisi hirveän näköinen viritys, joka on tuottanut mulle useita haukia :D

Taustana sen verta, että aloitin perhokalastuksen ja -sidonnan monen vuoden tauon jälkeen viime keväänä. Aikaisemmista kokemuksista on tosiaan paljon aikaa ja niin vähäistä, että ihan uutukainen tähän hienoon kalastusmuotoon olen. Hauen perhokalastusta en ole ennen tätä kevättä harrastanut, ainoastaan parisen reissua sivusta seurannut.

Kyseinen perho syntyi, kun oikeasti ensimmäisen kerran sain käteeni peurankarvaa -> täysin siis materiaalien kokeilumielessä ja sidontajälki on myös sen mukainen :-/ . Ko. perholla olen haukea kalastanut vain melko sameista järvivesistä, kesän aikana perholle saldo > 25 haukea. Kuva on otettu n. 13 hauen jälkeen. Prosentuaalisesti iso osuus omista haukisaaleistani, muilla perhoilla alle kymmenen.

Haukireissuja en montaa ole tehnyt ja tietysti heittäminen, uittaminen jne on edelleenkin melkoista räpeltämistä, vaikka huomattavasti sitä on kesän aikana edistynyt \:D/

Vedessä perho 'leijailee' ja pysähtyessä selkäevä nousee pystyyn. Lähes kaikki hauet ovat ottanut kiinni siinä vaihessa kun perho pysähtyy. En tosiaan tiedä, muistuttaako tämä jotain brandättyä perhoa, mutta olisi hienoa kuulla mielipiteitä ja mahdollisesti myös kokemuksia, jos joku sortuu tälläisen virityksen sitomaan taikka jopa kalastamaan sillä :D

Olen toistaiseksi vain 3kpl näitä sitonut, kuvassa ensimmäinen n. 13 hauenjälkeen, siikaset liimautuneena :-#

Koukku: Partridge Sea Prince 2/0
Pyrstö: Ostrich yellow + Maraboo red
'Selkäevä': Deer Hair (summer coat)
Pää & etumus: Deer Hair yellow
'Kidukset' (alapuolelle edestä kiinni): Maraboo red

Liitteet:
2006-06-26 19-38-23_0059.JPG
2006-06-26 19-38-23_0059.JPG [ 78.82 KiB | Katsottu 8407 kertaa ]
 Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2006 10:01 
Poissa

JL kirjoitti:
Tänä syksynä menee kokeiluun hybridi-putki, eli putkeen sidottu MD, jonka eturunko on slinkyä epoksipäällä.
Ohessa kännykuva juuri tehdystä madosta, josta uupuu pää:

Näyttää aika asialliselta, tosin kuinka paljon nuo Slinkyt tuossa rajoittavat maraboun liikettä..? josta tulee mieleeni, että parantuisikohan HD:n kestävyys, jos bucktailin sekaan laittaisi Slinkyä.. :-k

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2006 10:03 
Poissa
Ylläpito

Perhossa ei ole marabouta. Nuo keskellä olevat "pehmeät" ovat schlappenin tyveä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2006 10:05 
Poissa

Iiro-Ojala kirjoitti:
Se lentää sutjakkaana puikkona mukavasti tuulessakin ja vedessä pörhistyy heti ekalla vedolla.

Hmm.. Mitäköhän teen MD:n sidonnassa väärin, kun näyttää siltä, että se pysyy enimmäkseen puikkona vedessäkin.. Ehkä hieman maraboun kärjet liikkuu, mutta pääosin se on sitä puikkoa.. :-k

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2006 10:16 
Poissa

jpihlaja kirjoitti:
Hmm.. Mitäköhän teen MD:n sidonnassa väärin, kun näyttää siltä, että se pysyy enimmäkseen puikkona vedessäkin.. Ehkä hieman maraboun kärjet liikkuu, mutta pääosin se on sitä puikkoa.. :-k

Testaapa huvikseen kiertää runkomarabuiden sekaan jäykkää pinturihäkilää. Kuinka paljon- en osaa varmana sanoa, mutta sillä saat marabouta nousemaan parempaan siluettiin jäykän häkilän tehdessä perholle muotoa ja turbulenssia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2006 11:05 
Poissa

Eikä Flashabou Deceiveriä kannata jättää kokeilematta.
http://www.perhokalastajat.net/kuvagall ... kisuti.JPG
Kalat ainakin tykkää... Perho sama kuin yllä...
http://www.perhokalastajat.net/kuvagall ... /hauki.JPG
Monenlaisia variaatioita.
http://www.perhokalastajat.net/kuvagall ... E4s%E4.JPG
http://www.perhokalastajat.net/kuvagall ... erhoja.JPG

Kestää hampaissa, joskin hintaa tulee hieman enemmän kuin MD:lle.
"Sorvinlastu"- kimput sidotaan keskeltä nippua kiinni, pyöräytetään ympäri varren ja taitetaan eteenpäin olevat fläsät langalla taakse. Pikaliima niskaan ja seuraava kimppu koukulle. Tulee hahmoa suht vähälläkin materiaalimäärällä eikä ainakaan elävyydestä jää kiinni.
Helppo heittää, koska materiaali ei ime vettä ollenkaan ja luovuttaa vedet heti ilmaan nostettaessa. Uppoaa heti, toisin kuin slinkyt.
Toimii nirsollakin syönnillä, näkyy ja kuuluu sameassakin vedessä kauas.
Kannattaa kokeilla \:D/

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2006 11:11 
Poissa

Oli tuossa tavaraa levällään ja pakko se oli testisidos tehdä.
Sclappenia, Mirrorimagea, Kumijalkaa (lateksia?) ja Marabou.
Paino: 3g
Pituus: 13cm.

Kuvassa ei näy sävyt. Kumijalat hot orange ja fluorgreen.

Jarnolle "kestävyystestiin" vaikka testiin jos kelpaa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2006 12:35 
Poissa

Japi kirjoitti:
Eikä Flashabou Deceiveriä kannata jättää kokeilematta.

On kyllä hienoja! :)
Siinä alkaa kyllä tavallista sisävesien rokotiilia jo ujostuttaa, kun tuollaista suuren maailman välkettä lehahtaa näköpiiriin..

Mitäs flashabout nuissa tarkalleen ottaen on?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2006 13:12 
Poissa

Materiaalin nimi on Flashabou Accent.
tällainen paketti
Löytyy laaja väriskaala lähes jokaisesta sidontatarvikeliikkeestä, ainakin Tampereen seudulla.
Taitaa jopa löytyä Kangasalan Honkkaristakin, tästä en ole ihan 100 varma...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2006 13:51 
Poissa

Tätä olen mainostanut joskus ennenkin, mutta Marabou Deceiveristä saa nopeammin sidottavan ja kestävämmän käyttämällä maraboun tilalla Craft Fur-nimistä keinoturkismateriaalia. Craft Furista leikataan zonker-suikale, joka kierretään koukun varrelle mielellään pikaliimapohjustuksen päälle. Vielä jos haluaa perhosta oikein kestävän, voi suikaleen yli vetää monofiilikierteen.

MD:t eivät enää kuulu oman haukiaskini sisältöön, vaan ne kaikki on korvattu CFD:llä (Craft Fur Deceiver). Näiden lisäksi askista löytyy isoja slinkyjä, joilla kalastan lämpimän veden aikaan pinnasta tai pinnan alta. Olen tullut siihen tulokseen, että Slinkyt pelittävät hyvin nopeasti uitettuna ja lämpimillä keleillä, ja CFD:t/MD:t kylmemmässä vedessä hitaalla uitolla. Kuten PPK:ssa joskus todettin, slinkyjä pitää uittaa, mutta CFD/MD pelittää jo sellaisenaan. CFD/MD:n avainärsyke on itse perho, slinkyn ärsyke on sen liike ja se iso haloo, minkä se vedessä (varsinkin pinnalla vedettynä) aiheuttaa. Uistimella saa kyllä vedessä aikaan vielä enemmän haloota, jos sitä halutaan.

Luultavasti kylmässä vedessä tarvitaan mahdollisimman elävä perho, siis sellainen jonka osat pysyvät jonkinlaisessa liikkeessä myös perhon ollessa pysähdyksissä tai perhon vajotessa. Oletteko panneet merkille, että perho kalastaa uistinta paremmin silloin, kun vesi on kylmää, perhoja uitetaan hitaasti ja kalalla on aikaa tutkia viehettä tarkkaan. Silloin liehuvat marabout ja flashabout ovat valttia verrattuna tuppomaiseen slinkyyn tai kalikkamaiseen vaappuun.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.09.2006 14:18 
Poissa

akeskine kirjoitti:
Tätä olen mainostanut joskus ennenkin, mutta Marabou Deceiveristä saa nopeammin sidottavan ja kestävämmän käyttämällä maraboun tilalla Craft Fur-nimistä keinoturkismateriaalia. Craft Furista leikataan zonker-suikale, joka kierretään koukun varrelle mielellään pikaliimapohjustuksen päälle. Vielä jos haluaa perhosta oikein kestävän, voi suikaleen yli vetää monofiilikierteen.
.

Ja tuota craft fur suikaletta voi vielä hieman venyttää (turha löysyys "nahasta" pois), jolloin se ehkä paremmin kestää koukulla ja samalla ohenee.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1893 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 127  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]