Capt. Markus kirjoitti:
Sellanen juttu... Kun mä toitotan tuon käsialan puolesta....
Virppamiehethän vaihtaessaan kapuloitaan eivät suinkaan hae väriä.
Sitä vain kutsutaan siten, mutta koska kaikilla noilla ankoilla ja kalikoilla on erilainen uinti, niin itseasiassahan siinä puhutaan myös käsialasta.
No nyt täytyy taas pikkasen olla eri mieltä, mulla on perusuistimista värikarttaa - esimerkiksi Busterista mukana noin 40 eri värin kartta. Ihan vaan jos tulee tilanne jossa värillä on väliä. Mantassa vajaa 10, samat parista vaapusta, puolen kymmentä sitten muutamasta lusikosta, suspista, ankoista eri päillä, Acen Sweet 150, pinta Busterista jne erikoisemmasta. Yksittäisiä "speciaaleja" sitten muutamat kymmenet.
Kaikkiaan haukiuistinlaukku painaa reilut 25kg kuivana, sinne mahtuu jokunen purulelu.
Haen väriä, uintia, kokoa, hahmoa, uittonopeutta, sivuliikettä, pystyliikettä, uintisyvyyttä, värinää, ääntä... Uistimissa on noita ärsykkeitä mitä kokeilla.
Tällä siis tuon omaa tapaa kalastaa, joskus pitää hakea väriä ja silloin tuo Busan 40 loppuu aina kesken mutta mä en usko värin olevan ainoa muuttuja jolla voi syönnin käynnistää (jos uskoisin sokeasti väreihin niin mulla kulkisi 288 eri väristä Busaa mukana, sen verran mahtuisi haukilaukkuun noita - Busa on kuitenkin, kuten Markuksen slinky, monesti tosi sopiva suupala hauelle).
Tässäkin joutuu tekemään kompromissin, pitää olla kokoja, uinteja, ärsykkeitä tms ja kaikissa vielä värejä ainakin peruskartan verran.