1. Perhokalastajat.net
  2. Keskustelu
  3. Galleria
  4. Uutiset
  5. Artikkelit
  6. Arvostelut
SpeyClave Mistpool Perhokolmio Kymi Fishing Shop
Tänään on 25.05.2013 10:49

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 02.01.2012 14:18 
Poissa

Taas on tullut aika esittää arvon palstalaisille kysymys :)

Onko lohen kalastuksessa täysin vasten kaikkia puritanistisia aatteita painottaa lohiperhoja? Ajatukseni koskee kovavirtaisempia (alaköngäs) paikkoja. Itte en juuri synkkiä siimoja/tippejä ja polyliidereitä ole juuri käyttänyt (vaikka niitä omistankin), ainoastaan intteriä. Miten saatatte perhonne esim tuolla alakönkäällä rantamontuilla kalan ulottuville?

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.01.2012 14:33 
Poissa

Toki noita voi painottaa jos haluaa. Itse panostan perhoissa muuhunkin kuin painoon, syystä, että pienellä virtausvastuksella on suurempi merkitys. Siksikin käytän upotusperhoissa ja muutenkin sinkkukoukkuja. Niissä kuin on pienempi virtausvastus kuin kaksi tai kolmihaaroissa. Enimmäkseen käytän paksulankaisia koukkuja, joten painot menee aika lähelle monihaaraisia. Siivet sidon upotusperhoille lyhyiksi rungonmittaisiksi tai lyhemmäksi, jottei siiven noste nouse liian suureksi ja että perho uppoaa mahdollisimman nopeasti, koukun halkaistessa vettä. Siipimateriaaleina käytän muutenkin sulka/höyhenperäisiä, niissä on pienempi virtausvastus kuin karvoissa. Perho ei myös saa missään nimessä kaatua, koska muuten virran paine, eli noste kasvaa ja nostaa ne ylös samantein.

Mutta jos haluat käyttää monihaaraisia koukkuja, niin harvasiipiset bucktailisiipiset kolmihaarat uppoavat kohtuu hyvin paksulankaisiin sidottuna tai painotettut, tarkoituksella selkäuimariksi sidotut kaksihaarat. Kolmihaarat kestää kovaa virtaa muutenkin ja kaksihaaraiset selkäuimareina, mutten kaatuvat kyljelleen helposti ja nousevat pintaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.01.2012 15:27 
Poissa

Tenolla on menty intteri + polyleedereillä mutta itämeriläisille on tarjottu synkkiäkin siimoja.
Koukkuperhot jos haluaa syvälle nii iso sinkku tai kolmihaara painuu ja putkiperhoissa oon käyttäny kypäräpäisiä malleja.
Joskus oon piilotellu extraconahedejä runkookin mutta sillo alakaa tuleen painoa liikaa mun mielestä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.01.2012 16:10 
Poissa

Jönde kirjoitti:
Taas on tullut aika esittää arvon palstalaisille kysymys :)

Onko lohen kalastuksessa täysin vasten kaikkia puritanistisia aatteita painottaa lohiperhoja? Ajatukseni koskee kovavirtaisempia (alaköngäs) paikkoja. Itte en juuri synkkiä siimoja/tippejä ja polyliidereitä ole juuri käyttänyt (vaikka niitä omistankin), ainoastaan intteriä. Miten saatatte perhonne esim tuolla alakönkäällä rantamontuilla kalan ulottuville?

Jep-jep,

Mielestäni ongelma ei ole saada perhoa kalan ulottuville Alakönkäällä, vaan miten saada se viipymään siinä edes hetken pidempään. Tarkoitan tällä pintasiiman mukanaan tuomaa ongelmaa, kun pintavirta on kova. Se lienee sama vaikka heittäisi lyijymönttiä, jos virta tempaa siiman mukaansa, niin perhokin sitä yleensä seuraa.
Itse käytän tuolla Alakönkäällä uppoavia naruja lähinnä helpottaakseni uittamista, en niinkään saattaakseni perhoa lähelle pohjaa. Isolla vedellä lähellä pintaa uiva perho näkyy kalalle pidemmän aikaa, kuin pohjassa vauhdilla uitettu!
Lohen nymfikalastuksessa painotuksille itse perhoissa sitten onkin paikkansa, mutta se lienee jo toinen tarina.

Tuhnu

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.01.2012 17:08 
Poissa

Loivalla uittokulmalla saapi tuota säädettyä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.01.2012 17:23 
Poissa

Synkkä tippi (Profiili on ohut) + 0.30-0.35 fluorocarbon tapsi 1-1.5m. + lyhyt tungstentube harvalla sidoksella.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]